Berith vel Baal-Berith, Baal-Bereth,
Baal-Tamar, Beal, Bofi i Bolfyr
Pozycja Zodiaku: 15-19 st. Lwa (1-10 st. Koziorożca)*
8-12 sierpnia (22-30 grudnia)*
Karta Tarota: Szóstka Buław (Dwójka Denarów)*
Kolor świecy: purpurowy
Roślina: heliotrop
Planeta: Jowisz (Wenus)*
Metal: cyna (miedź)*Żywioł: ogień (ziemia)*
Ranga: Książę
Jest Dziennym Demonem i włada 26 legionami duchów
„Baal” znaczy ‘Lord’. „Baal-Berith” to inaczej ‘Lord Berith.’
Przepowiada On przyszłość, odkrywa przeszłość i może zamienić metal w
złoto. Pomaga w osiągnięciu wysokich stanowisk i otrzymywaniu zaszczytów.
Przemawia bardzo wyraźnym i delikatnym głosem.
Baal Berith jest Ojcem
okresu Jula oraz Drzewka Julowego{1} (bożonarodzeniowego). „Bożonarodzeniowe
drzewko, tak teraz powszechnie obecne u nas, było tak samo powszechne w
Pogańskim Rzymie oraz Pogańskim Egipcie. W Egipcie tym drzewem była palma; w
Rzymie była to jodła; drzewko palmowe oznaczające Pogańskiego mesjasza, jak
Baal-Tamar, jodła odnosiła się do niego jako Baal-Berith.”[1] „Drzewko
Bożonarodzeniowe, jak już wcześniej powiedziano, było w Rzymie inne, a mogło
nawet być jodłą; lecz ten sam pomysł, jaki sugerowało drzewko palmowe był
wysuwany w Bożonarodzeniowej jodle; gdyż potajemnie symbolizowało to
nowonarodzonego Boga jako Baal-Beritha, „Pana Przymierza,” i przez to
zapowiadało wieczność oraz nieustającą
naturę jego mocy, gdyż upadłszy przed swymi wrogami, zwyciężywszy ich
wszystkich powstał w chwale.”[2]
W Egipcie czcili Nimroda jako
drzewko palmowe, nazywając je Mesjaszem „Baal-Tamarem.” Z pośród najstarszych
Baalów, znany był jako Baal-Berith, „Pan drzewka jodłowego.” Wyewoluował w
Baal-Beritha, „Pana Przymierza.” W Starożytnym Rzymie gdzie czcili drzewko
jodłowe, nazywali go także „Baal-Berith.”
25 grudnia był obchodzony w Rzymie
jako dzień, w którym zwycięski Bóg pojawiał się ponownie na ziemi, i obchodzono
wtedy Natalis invicti solis, „Urodziny niezwyciężonego Słońca.” Yule Log {2} symbolizuje
tutaj pozostałości[ścięty pień] Nimroda, znanego jako Bóg-Słońce, lecz ściętego
przez wrogów; drzewko bożonarodzeniowe symbolizuje Nimroda – pokonanego Boga,
który się odrodził. Starożytny zwyczaj całowania się pod jemiołą, najbardziej
powszechny u druidów, pochodzi z Babilonu i reprezentował Mesjasza,
„Człowieka-gałąź.” Jemiołę uważano za boską gałąź – gałązkę która pochodzi z
nieba, i wyrosła z drzewa, które rozkwitło z ziemi. Nimroda, Boga przyrody
symbolizowało wielkie drzewo. Ale będąc ściętym wcześnie, symbolizuje je teraz
pniak bez gałęzi, zwany Yule Log. Potem przybył wielki wąż i owinął się wokół
Nimroda (pniaka). W cudowny sposób nagle nowe drzewo wyrosło na miejscu pniaka,
reprezentując wskrzeszenie Nimroda i zwycięstwo nad śmiercią. Oto ilustracja
starożytnej efeskiej monety:
Baal-Beritha znano jako „Pana
Przymierza” oraz „Boga Beritha.” Był popularnym Bogiem, czczonym w Kanaanie,
Filistyni i Sychem. Był On obrońcą przymierza pomiędzy Sychem a paroma
sąsiadującymi kananejskimi miastami, które pierwotnie były niezależne, lecz z
czasem padły ofiarą hebrajskiego jarzma.
„Jakikolwiek izraelita który by
przebywał w Sychem byłby/mógłby [?] lub ochraniał obcych, a nie być częścią
przymierza. Świątynia Baal-Beritha posiadała skarbiec z którego obywatele
złożyli daninę Abimelekowi. To właśnie tam Gaal wystąpił po raz pierwszy jako
przywódca powstania, a w jego dzielnicy obywatele wieży Sychem (‘akropolu’)
znaleźli tymczasową ucieczkę przy zakończeniu rewolty.”[3]
„Baal-Berith znany był także jako
‘Bóg Społeczeństwa.’”
Poniżej znajdują się fotografie
starożytnych pozostałości po Jego świątyni:
Pozostałości Świątyni Baal-Beritha są
wypełnioną ziemią platformą z okrągłymi zakończeniami na której niegdyś ona
stała. Datując ją na XIII / XII w. p.n.e. była długa na 26,2 m, szeroka na 78
stóp, a jej ściany miały 5,79 m grubości. „Archeologowie uważają, że była to
dwupiętrowa budowla. Miała jedno wejście od wschodu po środku, pomiędzy którym
była kolumna wspierająca dach, a po obu stronach wejścia znajdowała się masywna
wieża. Ta wschodnia zawierała schody, które mogły wieść na pierwsze piętro. W głównym
holu znajdowały się dwa rzędy kolumn. Na półokrągłej platformie przed świątynią
znaleziono część świętej kolumny lub postawionego kamienia (widać go na prawym / mniejszym obrazku powyżej), archeologowie uważają, że wyznaczał on wejście do
świątyni.”
________________________________________
1 Alexander Hislop - "The Two
Babylons" 1858
2 Encyclopedia Biblica: A Critical Dictionary of
the Literary Political and Religious History the Archeology Geography and
Natural History of the Bible 1899
3Ibid.
Ilustracje pochodzą z: Alexander Hislop - "The Two Babylons".
1858.
© Copyright 2005, Joy of Satan Ministries; Library of Congress Number:
12-16457
-----------------------------------------------------------------
{1} natomiast my, Słowianie przed inwazją oraz zbezczeszczeniem
Naszych świąt obchodziliśmy Święto Godowe:
„Pogłosem tych pradawnych zwyczajów są dzisiejsze tradycje bożonarodzeniowe: pochód kolędników z gwiazdą, rozkładanie siana pod obrusem, śpiewanie kolęd. Ponieważ stare obyczaje trudno wykorzenić ze zbiorowej świadomości, dlatego Kościół katolicki przejął część z nich i przekształcił. Narodziny Słońca zastąpiono narodzinami Jezusa.”
Inne nazwy Szczodrych Godów to Godowe Święto, Święto
Światła, Święto Zimowego Światłostania.
Kolejny, ze strony Rodzimego
Kościoła Polski
Godowe Święto, Zimowego
Staniasłońca - Etniczne święto Słowian, przypadajace na przesilenie zimowe (21-22
grudnia).
Święto Godowe, przypadające na
okres zimowego przesilenia, w pewnych regionach znane było również pod nazwą
Zimowego Staniasłońca i trwać mogło nawet kilka dni. Przez Słowiańskich
Rodzimowierców (zarówno w przeszłości jak i obecnie) uznawane jest za
początek nie tylko nowego roku słonecznego ale też liturgicznego. Zwycięstwo
światła nad ciemnością symbolizuje moment, w którym zaczyna przybywać
najkrótszego (jak dotąd) dnia w roku, a najdłuższej nocy ubywać.
Przynosząc ludziom nadzieję, napawając radością i optymizmem, Swaróg - Słońce
znów zaczyna odzyskiwać panowanie nad światem… Stary cykl się zamyka - odchodzi
stary rok, nowy - rozpoczyna.
U Słowian przesilenie zimowe
poświęcone było także duszom zmarłych przodków. By dusze zmarłych mogły się
ogrzać palono na cmentarzach ogniska i organizowano rytualne uczty (z
którymi w późniejszym okresie przeniesiono się do domostw). Był to też
szczególny czas na odprawianie wróżb mogących przewidzieć przebieg przyszłego
roku np. pogodę i przyszłoroczne zbiory. W pewnych regionach (głównie na
Śląsku) w okresie tym praktykowano zwyczaj stawiania w kącie izby
ostatniego zżętego snopa żyta. Był on zazwyczaj dekorowany suszonymi owocami (najczęściej
jabłkami) oraz orzechami, zaś po święcie pieczołowicie przechowywany aż do
wiosny. To właśnie z nasion pochodzących z kłosów tegoż snopa należało bowiem
rozpocząć przyszłoroczny siew…
Innym zwyczajem była kultywowana
szczególnie w południowej Polsce (na Podhalu, Pogórzu, Ziemi Sądeckiej i Krakowskiej
oraz ponownie na Śląsku) tzw. Podłaźniczka – udekorowana gałąź jodły,
świerku lub sosny wieszana pod sufitem. Powszechne było też ścielenie słomy lub
siana pod nakryciem stołu… Wszystko to czyniono dla zapewnienia
przyszłorocznego urodzaju. Na przełomie XVIII i XIX wieku tradycję dekorowania
snopa żyta niemal całkowicie zastąpił przybyły z Niemczech zwyczaj dekorowania
choinki (która to ostatecznie, stała się niejako symbolem innego święta
jakim jest chrześcijańskie, tzw. Boże Narodzenie). Wiele pierwotnych
słowiańskich zabiegów magicznym (w tym np. wspomniane już ścielenie słomy
lub siana pod obrusem) nadal powszechnie jednak praktykowana jest w wielu
domach po dziś dzień, choć z czasem nadano im chrześcijański wydźwięk i
interpretację - również wyraz "kolęda" pierwotnie oznaczał
radosną pieśń noworoczną, śpiewaną podczas odwiedzania znajomych gospodarzy w
noc przesilenia zimowego.
Powiązań "Bożego
Narodzenia" ze Świętem Godowym na terenie Polski jest zresztą
znacznie więcej. Chrześcijańskie (szczególnie dominujące wyznanie na terenie
RP) obchodzi dzień narodzin swojego zbawiciela 25 grudnia, choć jeszcze w
III wieku obchodzono go 6 stycznia - dopiero w okresie późniejszym pojawiła się
data 25 grudnia (pierwszy raz wzmiankowana w 336 roku). Przyczyniło
się do tego obchodzone wówczas w Rzymie, również pogańskie święto przesilenia
zimowego poświęcone bogu słońca Sol Invictus. Należący również do czcicieli
tegoż Boga cesarz Konstantyn, po swoim połowicznym przyjęciu wiary
chrześcijańskiej (w ten sposób próbując pogodzić dwie różne wiary)
przemianował termin święta chrześcijańskiego na święto "pogańskie" (co
z resztą w analogiczny sposób uczyniono przyjmując symbolikę krzyża).
(…)
{2} ‘Yule Log’ to bardzo twardy kawałek drewna który pali
się w okresie świąt Przesilenia Zimowego jako część tradycji w krajach
celtycko-germańskich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.